فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است
سرخط خبرها

نظر کارشناسان درباره خرید سکه در حراج مرکز مبادله | خرید سکه به صرفه است یا نه؟

  • کد خبر: ۲۱۵۷۰۰
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
نظر کارشناسان درباره خرید سکه در حراج مرکز مبادله | خرید سکه به صرفه است یا نه؟
امروز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه دومین مرحله حراج ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ تا ۱۵ به صورت آنلاین انجام می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، در نخستین مرحله حراج ربع سکه که یکشنبه ۱۳ اسفندماه صورت گرفت، از تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش شده در اولین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران، یک هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد.

در حالی که دو روز از نخستین حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلا می‌گذرد به‌نظر می‌رسد هنوز پول برخی از افرادی که موفق به دریافت سکه نشده‌اند، به حساب آن‌ها بازنگشته است. در همین راستا روز گذشته مرکز مبادله ارز و طلا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ضمن پوزش بابت مشکلات به وجود آمده به استحضار می‌رساند متقاضیانی که برای شرکت در نخستین حراج مرکز مبادله ایران پول پرداخت کرده، اما برنده نشده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه، عملیات استرداد وجه خود را انجام دهند.» به عقیده کارشناسان برطرف نشدن ضعف‌های زیرساختی در حراج‌های آتی می‌تواند به اعتبار بازارساز لطمه وارد کند.

در اولین حراج ربع سکه، مرکز مبادله از میانگین سود ۶۰۰ هزارتومانی خریداران خبر داد، با این حال کارشناسان نظرات مختلفی مبنی بر با ارزش بودن شرکت در این حراج دارند.

صادق الحسینی، اقتصاددان در این باره می‌گوید: اگر حراج واقعی بود و قیمت پیشنهادی متوسط ملاک قرار میگرفت ربع سکه‌ها زیر ۱۰ میلیون قیمت میخورد که میصرفید. اما کف قیمت ۱۱.۳۰۰ گذاشته شده بود و قیمت‌های پیشنهادی کمتر از آن حذف شد؛ این ربع سکه‌ها به نظر من بالای ۱۰ میلیون تومان اصلا نمی‌صرفد (بدلایل مختلف) پس حراجش بی ارزش است.

او ادامه می‌دهد: برخی میگویند قیمت دلار ریع سکه‌های حراج بانک مرکزی ۹۳هزارتومان است! کسی این حرف را بزند اصلا اقتصاد را نفهمیده است. ربع سکه در بازار آزاد الان قیمتش ۱۲.۵۰۰هست. چرا؟ چون عرضه‌اش محدود است و حباب گرفته است وگرنه قیمت واقعیش با توجه به میزان طلا و حق ضرب باید حدود ۸ میلیون تومان باشد. این به این معنا نیست که دلارش ۹۳هزارتومان است. به این معناست که ربع سکه حباب ناشی از کمبود عرضه دارد. ولی طلای خام یک تومان هم دلارش بالاتر نیست.

اما حمیده صادقی کارشناس بورس کالا، نظری متفاوت نسبت به حراج ربع سکه در ابتدای هفته دارد و در کانال شخصی اش نوشته: میانگین قیمت ربع سکه در حراج ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان و قیمت بازار آزاد ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود. خریداران به طور میانگین هر ربع سکه را ۶ درصد ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند!

امیر محمد گلوانی، کارشناس بازار‌های مالی هم معتقد است: اگر این ربع سکه‌ها را بتوان حدود ۱۰ درصد زیر قیمت سکه بازار خرید یعنی در حدود ۱۱ میلیون تومان و پایین‌تر که در ۵ ربع سکه می‌شود ۶ میلیون زیر قیمت بازار به نظر خرید خوبی می‌شود، وگرنه ارزش ندارد.

سعید مشکات کارشناس بازار‌های مالی نیز با نگاهی بدبینانه نسبت به این موضوع در صفحه شخصی اش نوشته است: آیا در حراج سکه بانک مرکزی شرکت کنیم؟ خیر، شرکت نکنید. چون بانک مرکزی ربع سکه را با دلار ۹۵ هزار تومان می‌فروشد. احتمالا بانک مرکزی شمش طلا را از صادرکنندگان در مرکز مبادله با دلار ارزان تری می‌خرد، بعد همین شمش را تبدیل به ربع سکه کرده و با دلار ۹۵ هزار تومان به مردم میفروشد. پس چه کنیم؟

او در توییت خود ادامه می‌دهد: طلا در ایران وقتی رشد می‌کند که یا دلار بالای ۶۰ هزار تومان و یا طلای جهانی بالای ۲۱۰۰ دلار تثبیت شود (فعلا لب مرزیم و تثبیت بالای این سطوح رخ نداده) اگر قیمت دلار یا طلای جهانی بالای این سطوح تثبیت شد، یا در بورس صندوق طلا بخرید، یا از جای مطمئن طلای آبشده یا سکه پارسیان بخرید.

وحید شقاقی‌شهری کارشناس اقتصادی نیز در این رابطه معتقد است: بانک مرکزی که می‌گوید بازار آزاد ارز را قبول ندارد و به رسمیت نمی‌شناسد چطور سکه را با دلار ۹۳ هزار تومانی حراج کرد؟ عملا در حراج روز یکشنبه سکه با دلار نرخ ۹۳ هزار تومانی به حراج رسید. قیمت نهایی ربع سکه در حراج حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در فرمول محاسبه نرخ سکه، با این قیمت به دلار ۹۳ هزار تومان می‌رسیم. اما اگر نرخ دلار را همین نرخ ۶۰ هزار تومانی بازار آزاد حراج می‌کردند در حراج قیمت سکه به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسید.

وی می‌افزاید: معتقدم که با این نرخ ۹۳ هزار تومان دلار از حراج‌های بعدی استقبال نخواهد شد. هر چند در حراج اول استقبال بالا بود، اما مردم به تدریج آگاه می‌شوند و این عدد برای مردم و خریدار نباید جذاب باشد، اما اگر حراج با نرخ ۶۰ هزار تومان انجام می‌شد و قیمت سکه در حراج به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسید استقبال مردم ادامه پیدا می‌کرد. موضوع مهم این است که در گذشته یک بار از این ابزار رونمایی شد و پس از حراج از آن مالیات هم گرفته شد و الان هر چند که اعلام شده سکه‌های حراج شده مشمول مالیات نمی‌شوند، اما این نگرانی همچنان وجود دارد چراکه در دور قبلی هم اعلام شده بود که مالیات اخذ نمی‌شود، اما پس از انجام حراج مالیات گرفته و این خطای سیاست‌گذار شد که امتیاز این ابزار را در گذشته سوزاند.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه هم می‌گوید: بحث اصلی موجود درباره این حراج درستی یا نادرستی آن است که آیا متقاضیان می‌توانند وجه اضافی خود را پس بگیرند؟ و یا چگونه می‌توانند آن کالا را تحویل دریافت کنند؟ همچنین در گذشته این فرآیند در بورس کالا انجام می‌شد که موفق‌تر عمل کرد، اما این حراج به تازگی در مرکز مبادله در حال تست است.

او ادامه می‌دهد: این موضوع بر بازار سکه تاثیر خاصی نداشته، اما بعد از این حراج کمی افزایش قیمت را شاهد بودیم که نمی‌توان گفت تاثیر منفی داشته است. می‌توان از دلایل افزایش سکه نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال اشاره کرد که همیشه تقاضا برای ربع سکه وجود دارد. به نظر می‌رسد اگر این حراج ادامه دارد باشد و به ۵ سکه ختم نشود و به مردم دسترسی بیشتری برای خرید داده شود و سکه بیشتری در بازار بفروشند این اتفاق در آینده مثبت خواهد بود.

الیاس کردی عنوان می‌کند: با انتظارات تورمی که در این بازار وجود دارد دور از ذهن به نظر می‌رسد که بانک مرکزی بتواند قیمت سکه را کنترل کند. با راه اندازی یک سیستم بروکراسی به نام مرکز مبادله هدف از عرضه این است که کنترل قیمت سکه انجام شود. اما در نهایت با انتظارات تورمی و تقاضا در بازار بعید می‌دانم به راحتی بتوان قیمت سکه را کنترل کرد و باید گفت بازار تصمیم گیرنده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->